روانشناسی

اجتماعی، سیاسی، مذهبی

روانشناسی

اجتماعی، سیاسی، مذهبی

دلایلی از قرآن و احادیث معتبر مبنی بر حق بودن شیعه


 

                                                                بسم الله الرحمن الرحیم



پرسش:
دلایلی از قرآن و احادیث معتبر مبنی بر حق بودن شیعه نسبت به دیگر مذاهب اسلام می خواستم؟( که به بخشی از آن استناد می شود)(و بسیاری از فضایل امیر المومنین)
پاسخ:
بعد از رحلت غمبار و جانسوز رسول مکرّم اسلام، امّت اسلامی، به علت عدم پیروی از دستورات پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ مبنی بر جانشینی حضرت علی ـ علیه السلام ـ از طریق نجات و صراط مستقیم که تضمین کنندة سعادت و عزّت و عظمت و وحدت و قدرت آنان بود، منحرف گردیده و در اطاعت امیال و خواهش های نفسانی و شیطانی قرار گرفتند و بر این اساس امّت متّحد و منسجم و مقتدر اسلامی که حاصل بیست و سه سال رنج و تلاش و تکاپوی شبانه روزی و خستگی ناپذیر پیامبر مکرم اسلام بود، دچار تشتّت و پراکندگی گردید و اسلام را به مذهب مختلف و بالأخره به هفتاد و دو فرقه تفریق و تقسیم نمودند، از همه شگفت انگیزترین این است که هر کدام از فرقه های مذهبی، خود را حق و پیرو اسلام راستین و اهل نجات می دانند، در حالی که بیشتر از یکی حق و اهل نجات نخواهد بود.
مذهب شیعه دوازده امامی، یکی از مذاهب است که در شمار و ردیف مذاهب زیادی دیگر قرار داده شده است و لذا پرسشگر ارجمند دلایل حقانیّت آن را از قرآن و روایات معتبر خواسته است اینک به ترتیب به برخی از آیات و روایات که دلالت بر حقانیت مذهب شیعه دارند اشاره می شود:
1ـ آیه اطاعت: «از خدا و رسول و اولی الأمر اطاعت کنید»(1) خداوند در این آیه اطاعت اولی الامر را همانند پیامبرش بدون قید و شرط واجب نموده است، پس صاحبان امر که همان جانشینان پیامبر هستند، باید همان شرایط و ویژگی را داشته باشند که پیامبر داشت، ویژگی پیامبر سه چیز بود. 1ـ منصوب از جانب خدا 2ـ عصمت 3ـ افضل و برتر از همة افراد امّت حتّی انبیای سابق، روی این حساب به حکم آیه کریمه جانشینان آن حضرت نیز باید، این خصوصیّات و ویژگی ها را داشته باشد، تا اطاعت بدون قید و شرط از آنان عقلاً و شرعاً قبیح نباشد.
از میان همة مذاهب تنها مذهب شیعه دوازده امامی است که به حکم آیة کریمه ویژگی ها و خصوصیّات فوق را در جانشینان پیامبر اکرم معتبر می دانند بنابر این آیة کریمه صحّت و درستی اعتقاد شیعه را تأیید و حقانیت مذهب آنان را اثبات می کند.
2ـ آیه اکمال دین: امروز دین شما را کامل و نعمتم را بر شما تمام و دین اسلام را برای شما پسندیدم خطیب بغدادی به سند صحیح از ابو هریره نقل می کند... روز غدیر روزی است که پیامبر دست علی را گرفت و فرمود: آیا من ولی مؤمنین نیستم؟ گفتند: آری ای رسول خدا آن گاه فرمود: هر که من مولای او هستم این علی مولای اوست، در این حال عمر بن خطاب دوبار به علی تبریک گفت و عرض کرد: ای پسر ابی طالب تو مولای من و مولای تمام مسلمانان گشتی در این هنگام آیة فوق نازل شد(2). از آیه به روشنی استفاده می شود که دین مقدّس اسلام بدون نصب امام و جانشین از جانب خدا برای پیامبرش کامل و پسندیده و نعمت بر امّت تمام نیست زیرا خداوند در آیة (ابلاغ)(3) عدم ابلاغ امامت را مساوی با عدم ابلاغ رسالت می داند فلذا هنگامی که رسول خدا امیر المؤمنین را در غدیرخم به خلافت نصب نمود خداوند فرمود: امروز دین شما را کامل و نعمتم را بر شما تمام و اسلام را به عنوان دین کامل برای شما پسندیدم، این آیه نیز حقانیّت مذهب شیعه را تأیید می کند، زیرا تنها مذهب شیعة دوازده امامی است که از دینی که با نعمت امامت و جانشینی علی بن ابی طالب ـ علیه السلام ـ کامل و تمام گردیده است پیروی می کنند.
امّا روایات: 1ـ ام سلمه می گوید: از رسول خدا شنیدم که فرمود: علی و شیعیان اش در کنار حوض بر من وارد می شوند در حالیکه حق با آن هاست، و از علی جدا نشوید.(4)
2ـ ام سلمه می گوید: علی بر حق است، کسی که از علی پیروی کند از حق پیروی کرده است و هر کس علی را ترک و رها کند حق را ترک و رها کرده است.(5)
3ـ رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: علی با حق و حق با علی و بر زبان اوست هر کجا علی دور بزند حق با او دور می زند.(6) این حدیث به روشنی بر حقانیت شیعه دلالت دارد زیرا تنها مذهبی که از حق و علی و علی حق پیروی می کنند شیعة دوازده امامی می باشد.
4ـ پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ فرمود: مثل اهل بیت من مثل کشتی نوح است هر کس بر آن سوار شد نجات یافت و هر کس از آن تخلّف نمود غرق گردید.(7) تنها مذهبی که بعد از رحلت رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ به اهل بیت آن حضرت تمسّک جستند و امامت آنان را به عنوان جانشینان پیامبر پذیرفتند. شیعة دوازده امامی هستند بنابر این این حدیث نیز حقانیت شیعه را اثبات می کند.
5ـ رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ یا علی تو و اصحاب و شیعیانت در بهشت هستی. (8)
6ـ رسول خدا به علی فرمود: تو و شیعیانت در بهشت هستی.(9)
پی نوشت:
1. نساء، 59.
2. خطیب بغدادی احمد بن علی، تاریخ بغداد، 8:284، دارالکتب العلمیه، بیروت، 1417.
3. مائده، 67.
4. علامه حلّی حسن بن یوسف، کشف الیقین، 234، سال چاپ 1411 ق.
5. المیثمی علی بن ابی بکر، مجمع الزواید، 9:135، دار الکتب العلمیه بیروت 1408، کشف الغمّه 1:141.
6. ابن مردویه اصفهانی احمد بن موسی، مناقب علی بن ابی طالب، ص 114، دار الحدیث 1424.
7. علامه مجلسی محمّد باقر، بحار الانوار 23:124، مؤسسة الوفاء بیروت، 1403.
8. ابطحی سید مرتضی، الشیعه فی احادیث الفرقتین، ص 190، 1416.
9. اذدی فضل بن شاذان، الإیضاح ص 476، مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، 1363 ش.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد